Sunday, July 20, 2014

Oude tijden herleven....

De inspanning beloond, een schubkarper van 83 cm en 24 pond.

Laatst zat ik mijn oude visdagboek weer eens door te bladeren. De vangst bestond vrijwel uitsluitend uit karper. De meeste vissen gevangen met een pennetje onder het kantje, de manier waarop ik het liefst vis. Oude tijden herleven in mijn gedachten. Karpers werden wel gevangen de afgelopen jaren maar als "bijvangst
Plan de campange gemaakt, materiaal aangepast en wat stekken uitgezocht.
Zaterdag ochtend 5 uur. Het belooft de warmste dag van het jaar te worden. Vroeg op, alleen het noodzakelijk aan materiaal mee en kijken of de karpers mij nog weten te vinden. Heel voorzichtig de stek benaderen en vlak onder het kantje een paar handjes voeren. Pauwpennetje op de juiste diepte instellen, rustig gaan zitten en afwachten maar. Na een half uur de eerste tekenen van leven, het pennetje schiet weg... hangen, een karper. De hengel gaat in gevechtshouding, de centrepin loopt en....los. Sodemieter..ik draai in, 2 schubben op de haak, valsgehaakte karper. Daar valt mee te leven. De stek is niet al te erg verstoord, paar handjes bijvoeren en weer rustig gaan zitten. Na een uurtje is het weer prijs. Vis op de stek. Al snel schiet de pen weer weg en ja hoor, wederom een karper gehaakt. Na een stevige dril komt de karper onder de kant en glijdt het net in. Gelukkig, ik ben het nog niet verleerd! De vis meet 78 cm en weegt 18 pond. Nog een poosje verder gevist, toen naar huis, voordat het echt warm werd en dat werd het. In de middag gaf de meter 35.4 graden aan.

s'Nachts wat regen en onweer met de bijbehorende afkoeling gehad. De andere dag toch maar weer vroeg op om nog een poging te wagen. Het zelfde ritueel herhaald zich. Het is heerlijk rustig zo vroeg in de ochtend. Met een luide fluittoon kondigd een ijsvogel zich aan, een blauwe flits scheert rakelinks over mijn hengeltop. Dan glijdt er een goudegele schim over mijn stek...karper. Een grote staart zwaait over de stek. Duim op de Young Rapidex II centrepin, hand om het kurk geklemd, spannend. Het pennetje gaan langzaam lopen over de stek.

De Young Rapidex II centrepin krijgt het zwaar te voorduren.
Met een ferme tik zet ik de haak, Een woeste run volgt en de karper is in no-time 30 meter verder. Pffff, dat wordt zweten. Een stevige van een minuut of 10 volgt. Zweet inmiddels op het voorhoofd, en dan moet ik het net nog tillen... Geweldig ! wat een mooie ochtend, de inspaning word beloond. Voorzichig de vis onthaken, even meten en wegen, 83 cm en 24 pond.

4 comments:

Ronald Figge said...

Mooie ochtend. Zo twee karpers op een centrepin, dat geeft wel een spectakel!

Ronald Figge said...

Ook een hele mooie omgeving met z'on ijsvogeltje. Dat het hier in het Rijnmond bestaat hé

John Riegman said...

Inderdaad Ronald, karper op de centrepin is toch weer een andere gewaarwording als met de molen.
Die ijsvogels blijven prachtig en dat zo dicht bij alle industrie hier.

Unknown said...

John,

Leuk verhaal, ik zie het zo voor me. Ik hoop in het natuurgebied (of waar dan ook) ook nog lekker karper te kunnen vangen op de CP. Lekker oefenen, soms wat bijvangst, dat maakt het alleen maar leuk. De karper doet het hier nu goed op kaas, of een blackeyed bean, lekker anders.

grtz

Frenk de Gruiter
carpphotopassion.wordpress.com